Piątek, 19 kwietnia 2024. Imieniny Alfa, Leonii, Tytusa

Projekt „Rejs do nauki” Uniwersytetu Morskiego w Gdyni w malborskiej Sienkiewiczówce.

2023-03-20 10:44:32 (ost. akt: 2023-03-20 10:56:35)

15 marca br. w ramach współpracy I Liceum Ogólnokształcącego im. Henryka Sienkiewicza w Malborku z Uniwersytetem Morskim w Gdyni odbyły się dwa interesujące wykłady.

Dzięki inicjatywie prodziekan ds. Rozwoju i Współpracy na Wydziale Zarządzania i Nauk o Jakości UMG, pani dr hab. Joannie Kizielewicz, absolwentce liceum, ale przede wszystkim autorce projektu „Rejs do nauki”, uczniowie wysłuchali dwóch interesujących wykładów. Pierwszy z nich - „Dietetyka w służbie zarządzania stresem” wygłoszony przez dr Katarzynę Mironiuk dotyczył wpływu stresu na organizm każdego z nas. Stres to niestety powszechne zjawisko biologiczne, będące odpowiedzią ustroju na stawiane mu wymagania, np. wzmożony wysiłek umysłowy czy fizyczny. Krótkotrwały działa mobilizująco, jednak przewlekły negatywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu, w tym układ odpornościowy. Aby zniwelować skutki napięć nerwowych, warto zastosować odpowiednią dietę, która wspomoże pracę układu nerwowego. Co warto wtedy jeść? Odpowiednia dieta na stres to nie wymysł - jadłospis bogaty w cynk, wapń, magnez i witaminę B nie tylko złagodzi objawy stresu, ale uspokoi, poprawi pamięć i myślenie, czyli wpłynie pozytywnie na nasz organizm.

Kolejny wykład wygłoszony przez mgr Karolinę Gwardę „Fast fashion kontra slow fashion” dotyczył wpływu branży modowej na zanieczyszczenie planety. Branża odzieżowa pozostaje wciąż jednym z największych trucicieli planety, zaraz obok branży paliwowej, a jej negatywny wpływ na środowisko zamiast maleć, z każdym rokiem rośnie.

Szybka moda stała się kluczową częścią toksycznego systemu nadprodukcji i konsumpcji. Jak do tego doszło? Jak ubierać się świadomie? Jak fast fashion wpływa na środowisko? Jak obronić się przed tym zjawiskiem? Jak zostać świadomym konsumentem? Między innymi na te pytania odpowiadała prowadząca pokazując „twarde” dane nadmiernego konsumpcjonizmu. Uczniowie dostali dawkę konkretnych rad, między innymi jak ograniczać zakupy, kierując się potrzebą a nie zachcianką, jak „dać drugie życie” swoim zbędnych ubraniom, czy wreszcie jak rozpoznać czy dana marka jest „slow”. Niewątpliwie były to interesujące wykłady - jeden skłaniający do refleksji i zastanowienia przed kolejnymi zakupami, drugi do przeanalizowania swojej diety.

Izabela Łukasiewicz, doradca zawodowy