Odwrócona matematyka przestrzenna na zajęciach w ramach projektu Zdolni z Pomorza w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Malborku
Czy matematyka może być ciekawa?
Czy matematyka może inspirować?
Czy i jak dzięki matematyce możemy badać własności brył?
Między innymi takie pytania stawiali uczniowie malborskich szkół podstawowych na jednych z zajęć matematycznych, które odbywają się w ramach projektu Zdolni z Pomorza w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3. W ramach programu uczniowie aktywnie uczestniczą w spotkaniach oraz współtworzą omawiane zagadnienia. Warto wspomnieć, że jest to młodzież klas siódmych i ósmych. Spotkania są rozpoczynane łamigłówkami lub krótkimi zadaniami logicznymi „na rozgrzewkę”. Na jednych z zajęć wprowadzono uczniów w świat brył platońskich z uwzględnieniem przestrzeni trójwymiarowej. Po krótkiej prezentacji, przy pomocy klocków reko oraz kugeli tworzono różnego rodzaju modele przestrzenne.
Dlaczego odwrócona matematyka przestrzenna? Bo to właśnie uczniowie kreowali zajęcia. Stawiane problemy i wnioski wyciągali wspólnie z nauczycielem, który dając wskazówki pokazywał, jak należy podejść do omawianych problemów.
I się zaczęły pytania:
„Czy mając podane długości patyczków do tworzenia modeli zawsze uda się zbudować oczekiwaną bryłę? Jak policzyć objętość czy pole wielościanu? Czy bryły przestrzenne, które otrzymaliśmy uda się nam umieścić jedną w drugą? Od czego to zależy?” I wiele innych problemów, które nasunęły się podczas jednego ze spotkań.
Na wiele pytań uzyskano odpowiedzi, wiele nowych rzeczy związanymi z bryłami zostało wyjaśnionych, jednak kilka pytań było do samodzielnej analizy po zajęciach.
Tak minęło całe spotkanie.
Zdolna młodzież jest bardzo kreatywna, pełna wyzwań. Warto czasami odejść od stereotypów i pozwolić uczniom odkrywać świat matematyki i dostrzegać jego piękno w zwyczajnych, codziennych sytuacjach.
Przygotowała:
Marlena Glosa
Nauczyciel matematyki w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Malborku
Czy matematyka może inspirować?
Czy i jak dzięki matematyce możemy badać własności brył?
Między innymi takie pytania stawiali uczniowie malborskich szkół podstawowych na jednych z zajęć matematycznych, które odbywają się w ramach projektu Zdolni z Pomorza w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3. W ramach programu uczniowie aktywnie uczestniczą w spotkaniach oraz współtworzą omawiane zagadnienia. Warto wspomnieć, że jest to młodzież klas siódmych i ósmych. Spotkania są rozpoczynane łamigłówkami lub krótkimi zadaniami logicznymi „na rozgrzewkę”. Na jednych z zajęć wprowadzono uczniów w świat brył platońskich z uwzględnieniem przestrzeni trójwymiarowej. Po krótkiej prezentacji, przy pomocy klocków reko oraz kugeli tworzono różnego rodzaju modele przestrzenne.
Dlaczego odwrócona matematyka przestrzenna? Bo to właśnie uczniowie kreowali zajęcia. Stawiane problemy i wnioski wyciągali wspólnie z nauczycielem, który dając wskazówki pokazywał, jak należy podejść do omawianych problemów.
I się zaczęły pytania:
„Czy mając podane długości patyczków do tworzenia modeli zawsze uda się zbudować oczekiwaną bryłę? Jak policzyć objętość czy pole wielościanu? Czy bryły przestrzenne, które otrzymaliśmy uda się nam umieścić jedną w drugą? Od czego to zależy?” I wiele innych problemów, które nasunęły się podczas jednego ze spotkań.
Na wiele pytań uzyskano odpowiedzi, wiele nowych rzeczy związanymi z bryłami zostało wyjaśnionych, jednak kilka pytań było do samodzielnej analizy po zajęciach.
Tak minęło całe spotkanie.
Zdolna młodzież jest bardzo kreatywna, pełna wyzwań. Warto czasami odejść od stereotypów i pozwolić uczniom odkrywać świat matematyki i dostrzegać jego piękno w zwyczajnych, codziennych sytuacjach.
Przygotowała:
Marlena Glosa
Nauczyciel matematyki w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Malborku