W ostatnim czasie w sieci, po raz kolejny, pojawiły się informacje dotyczące rzekomego porwania dziecka. Jest to informacja nieprawdziwa. Uczulamy mieszkańców by nie „klikać” w podejrzane linki, nie podawać ich dalej na portalach społecznościowych. Informacje te mogą posłużyć do wyłudzenia danych osobowych i przejęcia konta, a następnie mogą posłużyć do oszustwa na BLIK-a.
Policja oraz CERT (służba zajmujące się zdarzeniami naruszającymi bezpieczeństwo w sieci Internet) regularnie informują o próbach podobnych przestępstw zgłaszanych z całej Polski.
Przestrzegamy - jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
Jeżeli daliśmy się nabrać i podaliśmy dane logowanie, a nasze konto nie zostało jeszcze przejęte powinniśmy niezwłocznie:
- zmienić hasło i włączyć uwierzytelnienie dwuetapowe logowania,
- wylogować się ze wszystkich aktywnych sesji na koncie (z wszystkich urządzeń na których jesteśmy zalogowani),
- sprawdzić, czy nie zostały podpięte do konta nieznane aplikacje.
/na podstawie ostrzeżeń wydawanych przez policję i CERT/
Przykładowy post z oszustwem:
Przestrzegamy - jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
Jeżeli daliśmy się nabrać i podaliśmy dane logowanie, a nasze konto nie zostało jeszcze przejęte powinniśmy niezwłocznie:
- zmienić hasło i włączyć uwierzytelnienie dwuetapowe logowania,
- wylogować się ze wszystkich aktywnych sesji na koncie (z wszystkich urządzeń na których jesteśmy zalogowani),
- sprawdzić, czy nie zostały podpięte do konta nieznane aplikacje.
/na podstawie ostrzeżeń wydawanych przez policję i CERT/
Przykładowy post z oszustwem: