ZSP nr 3 w Malborku po akcji „Krokus” przyłączył się również do akcji społeczno - edukacyjnej „Żonkile”, corocznie orgaznizowanej przez Muzeum Historii Żydów Polskich – POLIN.
19 kwietnia 1943 roku wybuchło powstanie w getcie warszawskim. Żydzi podjęli walkę zbrojną z Niemcami, choć nie mieli nadziei na zwycięstwo. Powstanie, które trwało do 16 maja 1943 r. było największym zbrojnym zrywem Żydów podczas II wojny światowej.
Dlaczego żonkile?
Ewa Budek z Muzeum Polin, pomysłodawczyni akcji Żonkile tak tłumaczy ten wybór. „Marek Edelman - jeden z przywódców Powstania w Getcie Warszawskim co roku otrzymywał żółte kwiaty od anonimowej osoby. Edelman był strażnikiem pamięci o powstaniu. W kolejne rocznice powstania przychodził pod pomnik Bohaterów Getta, by oddać hołd towarzyszom broni i złożyć kwiaty. Często były to żonkile. Żółty kwiat, żonkil stał się naturalnym kandydatem. (…)
W getcie nie było zieleni i nie było żonkili. W getcie było szaro, a ulica kończyła się murem. Ale nasze żonkile, (…) odradzają się na gruzach, są symbolem życia, nadziei, pamięci.(…) Żonkil – też ten papierowy – odnosi się do tego ważnego żydowskiego symbolu (gwiazda Dawida). My jednak odwracamy negatywną stygmatyzację narzuconą przez Niemców, pokazując, że symbol niesie pewne pozytywne przesłanie: pamięci, współpamięci, solidarności.”
W ramach akcji Żonkile, w każdej klasie, nauczyciele historii: Elżbieta Ślązak, Katarzyna Kruszewska, Lidia Krzyżosiak i Iwona Krauze przeprowadzą lekcje poświęcone pamięci o powstaniu w getcie warszawskim oparte na scenariuszu przygotowanym przez Muzeum POLIN – „Muranów- dzielnica północna”.
Do akcji włączyli się również nauczyciele bibliotekarze, którzy rozpropagowali wśród społeczności szkolnej symbol żółtego żonkila.
Dlaczego żonkile?
Ewa Budek z Muzeum Polin, pomysłodawczyni akcji Żonkile tak tłumaczy ten wybór. „Marek Edelman - jeden z przywódców Powstania w Getcie Warszawskim co roku otrzymywał żółte kwiaty od anonimowej osoby. Edelman był strażnikiem pamięci o powstaniu. W kolejne rocznice powstania przychodził pod pomnik Bohaterów Getta, by oddać hołd towarzyszom broni i złożyć kwiaty. Często były to żonkile. Żółty kwiat, żonkil stał się naturalnym kandydatem. (…)
W getcie nie było zieleni i nie było żonkili. W getcie było szaro, a ulica kończyła się murem. Ale nasze żonkile, (…) odradzają się na gruzach, są symbolem życia, nadziei, pamięci.(…) Żonkil – też ten papierowy – odnosi się do tego ważnego żydowskiego symbolu (gwiazda Dawida). My jednak odwracamy negatywną stygmatyzację narzuconą przez Niemców, pokazując, że symbol niesie pewne pozytywne przesłanie: pamięci, współpamięci, solidarności.”
W ramach akcji Żonkile, w każdej klasie, nauczyciele historii: Elżbieta Ślązak, Katarzyna Kruszewska, Lidia Krzyżosiak i Iwona Krauze przeprowadzą lekcje poświęcone pamięci o powstaniu w getcie warszawskim oparte na scenariuszu przygotowanym przez Muzeum POLIN – „Muranów- dzielnica północna”.
Do akcji włączyli się również nauczyciele bibliotekarze, którzy rozpropagowali wśród społeczności szkolnej symbol żółtego żonkila.