Trwa realizacja projektu Urzędu Miasta Malborka pn. „Kompetencje cyfrowe drogą do sukcesu w mieście Malbork”, w ramach którego 120 mieszkańców zostanie przeszkolonych w zakresie umiejętności komputerowych i internetowych. Poniżej rozmowa z Joanną Orczyk, która na zlecenie Urzędu Miasta prowadzi zajęcia z uczestnikami projektu.
Jak należy rozumieć pojęcie „kompetencje cyfrowe”?
Joanna Orczyk, właścicielka firmy szkoleniowej Nextel: W dużym uogólnieniu to umiejętności polegające na sprawnej obsłudze sprzętu komputerowego, programów komputerowych, wszech-stronnego korzystania z możliwości, jakie daje internet, czy też zdolność korzystania z różnego rodzaju e-usług. To umiejętności obecnie wręcz niezbędne w życiu prywatnym, ale przede wszystkim pomagające w sferze zawodowej. Dzięki nabyciu kompetencji cyfrowych część osób, zwłaszcza tych starszych, może uniknąć nawet wykluczenia społecznego.
Prowadzi Pani szkolenia w ramach projektu unijnego realizowanego przez Urząd Miasta Malborka pn. „Kompetencje cyfrowe drogą do sukcesu w mieście Malbork”. Jak zajęcia przebiegają?
Zgodnie z założeniami projektu weźmie w nich udział 120 uczestników w wieku od 25 do ponad 65 lat. Już przeszkolonych zostało ponad 70 mieszkańców Malborka. Każda osoba wybrała jeden z czterech tematów zajęć: „Rodzic w Internecie”, „Mój biznes w sieci”, „Moje finanse i transakcje w sieci”, „Tworzę własną stronę internetową (blog)”.
Jakie ma Pani wrażenia po pierwszych szkoleniach? Z jaką wiedzą przyszli na zajęcia uczestnicy?
Poziom kompetencji cyfrowych jest różny. W przeważającej większości te umiejętności były na poziomie podstawowym. Kursanci potrafili włączyć komputer, skorzystać z portalu społec-znościowego, wpisać daną frazę do wyszukiwarki w przeglądarce internetowej. Bardziej skom-plikowane rzeczy, jak założenie profilu potrzebnego do korzystania z e-usług Urzędu Skarbowego, ZUS, czy założenie profilu zaufanego było czymś bardzo skomplikowanym. Prowadzimy te szkolenia, bo są one bardzo potrzebne i wciąż na poziomie edukacji wiele trzeba jeszcze poprawić. Dzięki projektowi Urzędu Miasta Malborka jest to możliwe.
Wśród uczestników są ludzie młodzi i w średnim wieku, czyli takie, które już powinny mieć styczność i doświadczyć rozwoju informatycznego i cyfrowego. Okazuje się, że wiedza często kończy się na przeglądaniu portalu społecznościowego.
Wiele zależy od chęci. Podam dwa skrajne przypadki. Z jednej strony czterdziestokilkuletni pan, który kompletnie nic nie wiedział o komputerach, internecie, możliwościach, jakie dają te umiejętności. Z drugiej strony jest 79-letnia pani Tereska, która zapisała się na szkolenie z tworzenia stron internetowych i sama stworzyła stronę o skwerku przy ulicy Ciepłej na Piaskach, w pobliżu którego mieszka. Zrobiła zdjęcia, wstawiła je na stronę i opisała wszystko. To niesamowite.
Znajomość obsługi mobilnego czy stacjonarnego sprzętu komputerowego oraz internetu przydatna jest zwłaszcza teraz, w czasie epidemii koronawirusa, gdy wiele aspektów naszego życia przeniesionych zostało do sieci.
Tak, znam to bardzo dobrze z doświadczenia, bo w ramach własnej działalności gospodarczej wie-le szkoleń musiałam przenieść do internetu i prowadzić je zdalnie. Tym bardziej tak istotne jest to, by dokształcać część mieszkańców w tym zakresie. Gdy dowiedzą się więcej, będzie im łatwiej za pomocą internetu utrzymać kontakt ze znajomymi, rodziną, zamówić coś, by nie musieć wychodzić z domu, zainstalować samemu oprogramowanie, które informuje nas na przykład o sprawach ważnych dla zdrowia i życia, czy też wykonać przelew bankowy. To istotne zwłaszcza dla osób starszych, które moim zdaniem wciąż powinni bardzo rozważnie podchodzić do kwestii przebywania w przestrzeni publicznej.
Szkolenia odbywają się w czasie epidemii, to na pewno nie ułatwia Pani pracy.
Wszystkie zajęcia odbywają się zgodnie z wytycznymi głównego inspektora sanitarnego, z zachowaniem stosownych odległości, w przestrzennych salach, przy użyciu środków ochrony osobistej. Realizacja projektu udała się dzięki zaangażowaniu wielu osób. Nie da się wymienić wszystkich, którzy sprawili, że mimo tego trudnego czasu mieszkańcy Malborka mogą w bezpiec-zny sposób skorzystać z tych potrzebnych szkoleń.
Posiadanie kompetencji cyfrowych to nie tylko obsługa komputera i Internetu, są też inne korzyści.
Zdecydowanie tak. Uczestnicy nabierają pewności siebie, nie boją się, że jak przyjdzie potrzeba skorzystania z komputera, to sparaliżuje ich strach. Będą czuć się pewniej przed znajomymi, na rynku pracy. Staną się bardziej samodzielni. W obecnych czasach to bardzo ważne i pożądane cechy.
Dziękujemy za rozmowę.
Projekt „Kompetencje cyfrowe drogą do sukcesu w mieście Malbork” współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach projektu „Kompetencje cyfrowe drogą do sukcesu” III Oś priorytetowa Cyfrowe kompetencje społeczeństwa Działanie 3.1 Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.
Joanna Orczyk, właścicielka firmy szkoleniowej Nextel: W dużym uogólnieniu to umiejętności polegające na sprawnej obsłudze sprzętu komputerowego, programów komputerowych, wszech-stronnego korzystania z możliwości, jakie daje internet, czy też zdolność korzystania z różnego rodzaju e-usług. To umiejętności obecnie wręcz niezbędne w życiu prywatnym, ale przede wszystkim pomagające w sferze zawodowej. Dzięki nabyciu kompetencji cyfrowych część osób, zwłaszcza tych starszych, może uniknąć nawet wykluczenia społecznego.
Prowadzi Pani szkolenia w ramach projektu unijnego realizowanego przez Urząd Miasta Malborka pn. „Kompetencje cyfrowe drogą do sukcesu w mieście Malbork”. Jak zajęcia przebiegają?
Zgodnie z założeniami projektu weźmie w nich udział 120 uczestników w wieku od 25 do ponad 65 lat. Już przeszkolonych zostało ponad 70 mieszkańców Malborka. Każda osoba wybrała jeden z czterech tematów zajęć: „Rodzic w Internecie”, „Mój biznes w sieci”, „Moje finanse i transakcje w sieci”, „Tworzę własną stronę internetową (blog)”.
Jakie ma Pani wrażenia po pierwszych szkoleniach? Z jaką wiedzą przyszli na zajęcia uczestnicy?
Poziom kompetencji cyfrowych jest różny. W przeważającej większości te umiejętności były na poziomie podstawowym. Kursanci potrafili włączyć komputer, skorzystać z portalu społec-znościowego, wpisać daną frazę do wyszukiwarki w przeglądarce internetowej. Bardziej skom-plikowane rzeczy, jak założenie profilu potrzebnego do korzystania z e-usług Urzędu Skarbowego, ZUS, czy założenie profilu zaufanego było czymś bardzo skomplikowanym. Prowadzimy te szkolenia, bo są one bardzo potrzebne i wciąż na poziomie edukacji wiele trzeba jeszcze poprawić. Dzięki projektowi Urzędu Miasta Malborka jest to możliwe.
Wśród uczestników są ludzie młodzi i w średnim wieku, czyli takie, które już powinny mieć styczność i doświadczyć rozwoju informatycznego i cyfrowego. Okazuje się, że wiedza często kończy się na przeglądaniu portalu społecznościowego.
Wiele zależy od chęci. Podam dwa skrajne przypadki. Z jednej strony czterdziestokilkuletni pan, który kompletnie nic nie wiedział o komputerach, internecie, możliwościach, jakie dają te umiejętności. Z drugiej strony jest 79-letnia pani Tereska, która zapisała się na szkolenie z tworzenia stron internetowych i sama stworzyła stronę o skwerku przy ulicy Ciepłej na Piaskach, w pobliżu którego mieszka. Zrobiła zdjęcia, wstawiła je na stronę i opisała wszystko. To niesamowite.
Znajomość obsługi mobilnego czy stacjonarnego sprzętu komputerowego oraz internetu przydatna jest zwłaszcza teraz, w czasie epidemii koronawirusa, gdy wiele aspektów naszego życia przeniesionych zostało do sieci.
Tak, znam to bardzo dobrze z doświadczenia, bo w ramach własnej działalności gospodarczej wie-le szkoleń musiałam przenieść do internetu i prowadzić je zdalnie. Tym bardziej tak istotne jest to, by dokształcać część mieszkańców w tym zakresie. Gdy dowiedzą się więcej, będzie im łatwiej za pomocą internetu utrzymać kontakt ze znajomymi, rodziną, zamówić coś, by nie musieć wychodzić z domu, zainstalować samemu oprogramowanie, które informuje nas na przykład o sprawach ważnych dla zdrowia i życia, czy też wykonać przelew bankowy. To istotne zwłaszcza dla osób starszych, które moim zdaniem wciąż powinni bardzo rozważnie podchodzić do kwestii przebywania w przestrzeni publicznej.
Szkolenia odbywają się w czasie epidemii, to na pewno nie ułatwia Pani pracy.
Wszystkie zajęcia odbywają się zgodnie z wytycznymi głównego inspektora sanitarnego, z zachowaniem stosownych odległości, w przestrzennych salach, przy użyciu środków ochrony osobistej. Realizacja projektu udała się dzięki zaangażowaniu wielu osób. Nie da się wymienić wszystkich, którzy sprawili, że mimo tego trudnego czasu mieszkańcy Malborka mogą w bezpiec-zny sposób skorzystać z tych potrzebnych szkoleń.
Posiadanie kompetencji cyfrowych to nie tylko obsługa komputera i Internetu, są też inne korzyści.
Zdecydowanie tak. Uczestnicy nabierają pewności siebie, nie boją się, że jak przyjdzie potrzeba skorzystania z komputera, to sparaliżuje ich strach. Będą czuć się pewniej przed znajomymi, na rynku pracy. Staną się bardziej samodzielni. W obecnych czasach to bardzo ważne i pożądane cechy.
Dziękujemy za rozmowę.
Projekt „Kompetencje cyfrowe drogą do sukcesu w mieście Malbork” współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach projektu „Kompetencje cyfrowe drogą do sukcesu” III Oś priorytetowa Cyfrowe kompetencje społeczeństwa Działanie 3.1 Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.