Piątek, 29 marca 2024. Imieniny Marka, Wiktoryny, Zenona

Pomorski bilet FALA

2019-10-18 12:47:17 (ost. akt: 2019-10-18 13:29:24)

W czwartek, 17 października w Szpitalu Jerozolimskim odbyło się spotkanie zorganizowane przez Firmę InnoBaltica, na którym zaprezentowany został nowoczesny system płacenia za przejazdy w transporcie publicznym, który ma zrewolucjonizować podróżowanie w województwie pomorskim. System ma ruszyć we wrześniu 2020 r. Obecnie trwa akcja informacyjna oraz promocyjna, przedstawiciele firmy planują między innymi wizyty we wszystkich pomorskich szkołach.

Poniżej przedstawiamy, na czym polegać będzie nowy system:

Pomorze będzie miało jeden z najbardziej nowoczesnych systemów płacenia za przejazdy w transporcie publicznym. Wykorzystanie nowych technologii pozwoli na zautomatyzowanie dużej części działań związanych z rozliczaniem podróży zarówno od strony pasażera, organizatora transportu, jak i przewoźnika.

Techniczna nazwa systemu to Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności. Nazwa popularna, wybrana w drodze konkursu społecznego to Pomorski Bilet FALA.

Żeby uiścić należność za podróż nie będzie trzeba kupować papierowego druczku ani wykonywać skomplikowanych czynności w aplikacji telefonicznej. Spółka InnoBaltica przygotowuje program, który pozwoli pasażerom zaplanować podróż i po prostu pojechać - bez martwienia się, gdzie kupić bilet, ile trzeba za niego zapłacić i z jakich ulg można na danej trasie skorzystać.

System projektowany w spółce InnoBaltica to przedsięwzięcie innowacyjne w skali kraju, jak również Europy, zakłada bowiem zintegrowanie w zakresie wspólnego systemu poboru opłat organizatorów i operatorów działających w segmencie publicznego transportu zbiorowego na obszarze regionu, ale z poszanowaniem odrębności każdego z nich i z zachowaniem jego taryf oraz udzielanych ulg.

Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności – podstawowe zasady działania


System będzie działał w oparciu o bazę centralną, w której zostaną zebrane konta pasażerów. Każdy z nich uzyska specjalny identyfikator, który pozwoli systemowi zorientować się, z jakich pojazdów korzysta i na jakich trasach porusza się pasażer. Funkcję identyfikatora będzie pełnił smartfon ze specjalną aplikacją, karta NFC - np. karta mieszkańca, karta płatnicza czy nawet papierowy bilet z kodem QR. Pasażer, odbijając się swoim identyfikatorem w pojeździe, da systemowi sygnał, że korzysta z usługi transportowej. Dzięki temu możliwe stanie się automatyczne naliczanie opłat za przejazdy.

Ale żeby cały ten system działał prawidłowo i był wygodny dla użytkowników, potrzebny będzie także ściśle sprzężony z systemem billingowym planer podróży. To on pozwoli zaplanować trasę, wybierając optymalne połączenia i środki transportu. Planer będzie więc integralną częścią systemu.

[urln=http://innobaltica.pl/Spółka InnoBaltica[/urln], która odpowiada za przygotowanie PZUM, pozyskuje środki na realizację tego rozbudowanego projektu z różnych źródeł. Uruchomione są już dofinansowania z programu Interreg Południowy Bałtyk oraz z instrumentu finansowego ELENA. O największą dotację aplikowała jednak do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Mowa o dofinansowaniu rzędu 90 mln zł. Całkowita wartość projektu to 106,5 mln zł.

Na co dokładnie mają być przeznaczone te pieniądze?

Przede wszystkim na utworzenie wysoko zaawansowanego technologicznie systemu. Istotnym elementem też aplikacja mobilna, która będzie umożliwiała zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazdu różnymi środkami lokomocji.

Dofinansowanie z POIiŚ ma pokryć koszt nie tylko koszty rozwiązania informatycznego, ale także 477 urządzeń walidujących na przystankach kolejowych, 4870 urządzeń w pojazdach, wydania 300 tys. specjalnych kart (nośników identyfikacji NFC), zorganizowania ok. 30 punktów obsługi klienta oraz przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej w całym województwie.

Prace przy tworzeniu docelowych rozwiązań są już mocno zaawansowane, ogłoszone zostały pierwsze przetargi. Podpisane zostały też uchwały, za sprawą których Województwo Pomorskie, miasto Gdańsk oraz miasto Gdynia powierzyły spółce InnoBaltica część swoich zadań z zakresu transportu publicznego. Pozostałe miasta województwa także stopniowo podejmują uchwały deklarujące chęć przystąpienia do platformy.

Terminy

Zgodnie z przyjętym harmonogramem projektowym mobilna aplikacja rozliczeniowa ma zostać uruchomiona w drugiej połowie 2020 roku. Etap drugi, czyli umożliwienie pasażerom podróżowania z kartą, a tym samym zakończenie montażu urządzeń walidujących w pojazdach (autobusy, tramwaje i trolejbusy) i na stacjach kolejowych zaplanowane jest na połowę 2021 roku.

InnoBaltica - kim jesteśmy i czym się zajmujemy

InnoBaltica Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku to firma, której misją jest wdrażanie w życie innowacyjnych rozwiązań komunikacyjnych mających bezpośredni wpływ na jakość życia ludzi.

Wspólnikami spółki są:
Województwo Pomorskie
Miasto Gdańsk
Miasto Gdynia
Uniwersytet Gdański
Politechnika Gdańska
Gdański Uniwersytet Medyczny

informacja: InnoBaltica