Czwartek, 22 sierpnia 2019. Imieniny Cezarego, Marii, Zygfryda

Pierwszaki z piątki uczą się kaligrafii

2019-02-22 10:54:12 (ost. akt: 2019-02-22 10:56:09)

W lutym br. Pani Joanna Pietkiewicz przeprowadziła w klasie 1b - w ramach edukacji polonistycznej - lekcję kreatywną. Temat spotkania: „ Sztuka ładnego pisania.”

Nauczycielka przywitała się z dziećmi i na dobry początek, by rozbudzić ich ciekawość zaprosiła wszystkich do pierwszego ćwiczenia. Zadaniem uczestników zajęć było ułożenie hasła z rozsypanki literowej. Na tablicy pojawił się wyraz KALIGRAFIA ułożony z pięknie ozdobionych liter. Następnie nauczycielka, by przybliżyć i wyjaśnić uczniom tajemnicze słowo wyświetliła im prezentację multimedialną. Uczniowie otrzymali pełen pakiet informacji na temat zapomnianej już i rzadko używanej techniki jaką jest kaligrafia. Dowiedzieli się do czego służy, poznali przybory do kaligrafii, obejrzeli różne litery pisane w ozdobny sposób.

W pewnym momencie do sali przybył tajemniczy gość - mnich, który bardzo interesująco opowiadał o niełatwej technice pięknego pisania, o sposobach wykorzystywania różnych przyborów. Mnich przybył do dzieci odziany w długą szatę z kapturem, przepasaną sznurem. Wyjątkowy gość dokładnie i z dużą cierpliwością opowiadał i pokazywał uczestnikom spotkania różne przyrządy umożliwiające ładne pisanie, przygotowujące do pisania i prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego. Uczniowie mieli możliwość wypróbowania różnych sposobów pisania przy wykorzystaniu: tacy z kaszą, odpowiednio przyciętego pod kątem patyczka, tuszu, pędzla. Obejrzeli także różne przedmioty wykorzystywane w kaligrafii: suszkę do osuszania tuszu na kartce, kałamarz, pióro z wymienianą stalówką w drewnianej oprawie, wieczne pióro, którym może posługiwać się tylko jego właściciel.Każdy uczestnik spotkania mógł spróbować własnoręcznie napisać litery - palcem po kaszy, patyczkiem zamoczonym w tuszu po kartce.

Uczniowie z dużym zainteresowaniem słuchali opowieści nauczycielki, zachwyceni byli możliwościami jakie daje kaligrafia. Pierwszaki dowiedziały się, że ta umiejętność wymaga wytrwałości, cierpliwości i wielu ćwiczeń, które pomagają doskonalić charakter pisma.

Gdy nadszedł czas na praktyczne działanie, uczniowie otrzymali karty pracy. Każdy w swoim tempie wykonywał poszczególne ćwiczenia. Pierwszym etapem było napisanie przez uczestników - za pomocą specjalnie przygotowanego patyczka maczanego w tuszu - szlaczków o różnym stopniu trudności. Drugim etapem zadania było napisanie ozdobnych liter na kalce technicznej - korzystając ze wzoru. Dzieci zmotywowane przez nauczycielkę, z dużą cierpliwością i wytrwałością wykonały wszystkie zadania. Każdy uczeń otrzymał informację zwrotną oraz specjalną pieczątkę na swojej pracy – Praca na Medal. Pierwszaki były bardzo zadowolone z siebie, pokazywały kolegom efekty swojej pracy - widać było, ile serca każde dziecko włożyło, by wykonać zadanie.

Na koniec spotkania uczniowie odpowiadali na pytania zadawane przez osobę przeprowadzającą zajęcia: Jak oceniacie kaligrafię – czy zadania były trudne czy łatwe? Jak sądzicie: czy sztuka ładnego pisania jest potrzebna? Czemu służy ta umiejętność? Może się przydać? Odpowiedzi uczniów: „kaligrafia nie jest prosta, bardzo mi się podobały zadania, szczególnie pisanie ozdobnych literek, dzięki kaligrafii uczyłem się ładnie pisać, to była fajna zabawa, chciałabym, by taka lekcja się powtórzyła”.

Każde dziecko otrzymało dyplom za udział w spotkaniu, sumienną pracę i trud włożony w wykonanie niełatwych zadań.

Informacja: Joanna Pichlak, nauczyciel SP nr 5 w Malborku
zdjęcia: archiwum SP nr 5 w Malborku